24. 5. 2013

Cristóbal Culé

Opět po roce se do centra mediálního zájmu dostal sloup se sochou Kryštofa Kolumba na jižním konci barcelonské Rambly. Zatímco loni 1. května to bylo díky velké záchranné akci uvězněných turistů, tentokrát se o polemiku svou zajímavou reklamní kampaní postarala oděvní společnost Nike.

Kolumbus v XXXXL dresu FC Barcelona (Foto: NIKE)
Tento týden totiž FC Barcelona představila dresy pro příští sezonu a právě jejich výrobce (Nike) se rozhodl pro skutečně velkolepou reklamní akci - oblékl do XXXXL repliky nového dresu sochu Kryštofa Kolumba. Za celou akci zaplatil barcelonské radnici takřka 100 000 euro. Tím ale současně vyvolal velkou polemiku - v Barceloně by se totiž podle platné městské vyhlášky žádné významné budovy či jiné monumenty (sochy, hřbitovy, kašny...) neměly stát reklamní plochou. Na druhou stranu je však jasné, že sebe sama asi radnice pokutovat nebude. Navíc peníze od společnosti Nike by měly jít na podporu určitých sociálních projektů. Drtivá většina turistů hodnotí přiznání Kolumbovy fotbalové orientace velice kladně, u místních obyvatel už jsou názory rozporuplnější a zcela logicky nejhůře vše vnímají fanoušci druhého barcelonského fotbalového klubu RCD Espanyol.

Faktem však zůstává, že celá akce se stala velkým mediálním příběhem, jenž obletěl média po celém světě. Kolumbův monument patří bezesporu k symbolům Barcelony, a tak byl velký ohlas na tuto akci předem zajištěn. Když si to tedy spočítáme, 100 000 euro za takovouto reklamu je docela výhodný byznys (což reálně zjistíme až podle toho, kolik nových dresů navíc firma díky tomu prodá). Netradiční pohled na Kolumbovu sochu neboli na "Cristóbala Culého", jak ji někteří překřtili, se bude barcelonským obyvatelům a návštěvníkům nabízet až do 9. června. Barcelonský dres pro Kolumba můžeme vnímat i jako sympatický dárek monumentu - ten totiž 1. června 2013 oslaví 125 let!



1 komentář:

  1. Vždycky jsem nevěřila, že je ta socha tak obr, z té dálky to byl úplný prcek! moc pěkné! ;)

    OdpovědětVymazat