11. 1. 2017

Francesc Bonet

   
Bonetův tricykl v roce 1890
(Foto: wikipedia.org)
První skutečný automobil vznikl roku 1885 v Německu a trvalo to dalších 5 let, než se první takové vozítko prohánělo i po ulicích Barcelony. Jeho autorem byl katalánský průmyslník a vizionář Francesc Bonet i Dalmau (1840-1898).

Francesc Bonet se narodil v katalánském městě Valls. Později se přesunul do katalánské metropole, kde jako ostatně skoro všichni v té době podnikal v textilním průmyslu. Bonet řídil továrnu na carrer de Diputació, kde se zároveň věnoval svým dalším zájmům. Byl proslulým milovníkem opery, takže si dokonce na dvoře fabriky nechal postavit pavilon, v němž mimo jiné hledal operní talenty mezi svými zaměstnanci (mezi ty nejhvězdnější Bonetovy objevy patřily jednoznačně sopranistky Maria Barrientos a Josefina Huguet). Jeho další zálibou bylo cestování a neustálé objevování nového. I proto roku 1889 vyrazil na pařížskou světovou výstavu, kde se seznámil s tehdy již několik let existujícími německými automobily, o nichž se však tehdy ve Španělsku takřka nic nevědělo. Přímo z výstavy si Bonet odveze jeden motor značky Daimler, později přikoupí další dva.

Následně se pustil do práce a ještě před koncem onoho roku si nechal patentovat vůbec první čtyřkolový automobil se spalovacím motorem na Pyrenejském poloostrově. Ačkoliv v původních plánech skutečně počítal s klasickými čtyřmi koly, nakonec světu představil motorovou tříkolku, jejíž jediné zadní kolo bylo hnací. Stroj vyrobil s pomocí několika přátel v hale jím vedené textilky a v létě 1890 se s ním poprvé vydal do barcelonských ulic. Vůbec první automobil v Katalánsku zákonitě ve své době vzbuzoval obrovskou pozornost a Francesc Bonet se záhy dočkal označení "ten chlapík s vozem bez koní". Je ale nutno dodat, že Bonetovo vozítko mělo hodně slabý výkon, bylo zoufale pomalé a jen tak tak zvládalo drobné převýšení, které skýtá ulice Passeig de Gràcia. Na druhou stranu však Bonet výrazně předběhl svou dobu, neboť další automobily se v ulicích Barcelony začaly objevovat až na počátku 20. století.

Žádné komentáře:

Okomentovat