15. 11. 2017

Moby Dada: Zachraňte Tweetyho!

Jak je známo, španělská vláda před říjnovým referendem v Katalánsku posílila přítomnost státních policejních složek (Policía Nacional a Guardia Civil). Respektive jejich přítomnost více než zdvojnásobila až na 12 000 příslušníků. Nicméně tato vesměs improvizovaná akce se pro Španělsko stalo nepříjemnou logistickou noční můrou, neboť v Katalánsku zkrátka nedisponovalo potřebnými ubytovacími kapacitami pro tolik policistů. A katalánské hotely v ještě stále dobíhající letní sezoně se jim také zrovna nevrhaly do náruče. 

Loď Moby Dada v barcelonském přístavu (Foto: El Periódico)

Samotná akce rozmístění posil z jiných částí poloostrova se pod názvem Koperník rozběhla 20. září 2017, avšak španělské ministerstvo vnitra nenašlo v kasárnách ani v hotelích dostatek místa k ubytování všech příslušníků pořádkových sil, proto došlo k rozhodnutí najmout tři výletní trajekty. Jeden z nich zakotvil v tarragonském přístavu (Azzurra), zatímco zbylé dva v tom barcelonském (Rhapsody a Moby Dada*). Právě posledně jmenovaný se záhy celkem logicky stal terčem vtipů, a to zejména na sociálních sítích. Pro tvrdé hochy z Guardia Civil se totiž na dlouhé týdny měla stát domovem loď, kterou poměrně výrazně zdobí známé postavičky z Looney Tunes - Sylvestr, Taz a v neposlední řadě kanárek Tweety, který se ve své španělské verzi (Piolín) stal okamžitě jasnou mediální přezdívkou zmiňovaného trajektu.

Stylové plavidlo se policistům nepozdávalo ani zevnitř, nicméně největší bitva se strhla právě o Tweetyho. Přítomnost lodi a zejména účel jejího zakotvení v Barceloně se rozhodně nelíbil společnosti Warner Bros, která je majitelem autorských práv sympatické postavičky. Snaha vyřešit to šalamounsky překrytím Tweetyho obří plachtou se však setkalo s ještě hektičtější reakcí sociálních sítí, kde se naplno rozběhla kampaň za osvobození postavičky a hashtag #FreePiolin se na nějakou dobu stal světovýcm trending topic. Nicméně teď už trochu seriózněji. Zatímco uspořádání katalánského referenda mělo údajně stát okolo 6 milionů €, jen za pronájem každé z lodí platí španělský stát každý den 100 000 €. Za ty necelé dva měsíce se tak kvůli tomuto způsobu řešení katalánské krize španělští daňový poplatníci docela prohnuli. Avšak financování celé akce je oficiálně utajeno, takže skutečné náklady se stejně jen tak nedozvíme...

Tweety se každopádně loučí. Již tento čtvrtek loď opustí poslední příslušníci španělských pořádkových sil, které nakonec přeci jen nyní, těžce mimo sezonu, hoteliéři na Costa Brava rádi přijmou. Penízky se hodí. My můžeme Tweetymu popřát šťastnou plavbu a spokojenější klienty.


*Loď MS Moby Dada byla postavena roku 1981 ve finském městě Turku a na počátku své "kariéry" brázdila severní vody ve službách švédské Silja Line. V roce 199é byla prodána společnosti DFDS Seaways a přejmenována na Queen of Scandinavia. V letech 2010-2016 byla známá jako Princess Maria na lince mezi Helsinkami a Petrohradem. Od roku 2016 patří italské společnosti Moby Lines, která na ní tímto způsobem jistě dokázala vydělat slušné penízky...


Žádné komentáře:

Okomentovat